Zpět na hlavní stránku

 

Chronologie vzduchoplavby

1766 - Cavendish objevil vodík. Domníval se, že je sedmkrát lehčí než vzduch (ve skutečnosti čtrnáctkrát)

5. června 1783 - bratři Montgolfiérové uskutečnili v Annonay ve Francii první veřejný vzlet balónu plněného horkým vzduchem.

27. srpna 1783 - Profesor Charles Charles provedl v Paříži na Martově poli první let balónu bez posádky plněného vodíkem. Balón dopadl u vesnice Gonesse a venkované jej honili vidlemi, rozsápali a vláčeli za koněm, v domění, že jde o strašidlo.

19. září (října?) 1783 - Bratři Montgolfiérové uskutečnili v Paříži před královskými manželi první let s živými tvory. Posádku tvořil kohout, kachna a ovce. Balón měl hmotnost asi 150 kg, průměr 10 m a objem 600 krychlových metrů.

15. listopadu 1783 - Pilatre de Rozier a jakýsi pan de Villete vystoupili v montgolfiéře do výšky asi 25 metrů. Byla to však jen zkouška na oficiální let a tak se na ní zapomnělo. Za datum prvního vzletu lidí je považováno 21. listopadu 1783.

21. listopadu 1783 - Pilatre de Rozier markýz Arlande podnikli před královským dvorem v Paříži oficiálně první pilotovaný let v montgolfiéře. Vystoupili do výše asi 1 km a šťastně přistáli po desetiminutovém letu.

1. prosince 1783 - Profesor Charles a mechanik Robert podnikli první pilotovaný let vodíkového balónu. Vystoupili do výše 3,5 km a za dvě hodiny uletěli vzdálenost 60 km. Po přistání využil změny větru, vysadil spolucestujícího a vrátil se do Příže.

1784 - Holanďan Micklaers použil k plnění balónu svítiplyn.

18. března 1784 - Botanik a cestovatel Tadeáš Haenke vypustil v Čechách první mongolfiéru a svůj pokus opakoval téhož roku v září v Židlochovicích na panství hraběte Ditrichštejna. Svůj balón opatřil cedulkou v jazyce českém a německém, na níž žádal nálezce o zprávu kdy a kde balón přistál a sliboval odměnu nálezci.

červen 1784 - v balónu letěla první žena.

7. ledna 1785 - Francouz Jean Pierre Blanchard a zámožný americký lékař dr. Jeffries překonali ve vodíkovém balónu kanál La Manche

4. června 1785 - Zahynul Pilatre do Rozier a Pierre-Ange Romain při pokusu o překonání kanálu La Manche z francouzské strany v rozieře, což byla kombinace mongolfiery a charliéry.

1785 - Francouzský ženijní poručík Meusnier předává králi Ludvíkovi XVI. návrh na konstrukci řiditelné vzducholodi o objemu 79 tisíc krychlových metrů, poháněné vrtulemi obsahující všechna zařízení později skutečně u vzducholodí uplatněná, včetně vnitřního balonetu. Meusnier padl jako generál roku 1793 v bitvě s Prusy u Mohuče.

12. června 1790 - V 5 hodin ráno u Alenconu ve Francii přistála na nedalekém kopci jakási koule. Před zraky užaslých vesničanů, kteří šli na pole, otevřela se pod koulí jakási dvířka a z nich vyskočil malý mužík, který pádil k lesu. Měl přiléhavý oděv a cosi mumlal. Za chvíli koule tiše explodovala a změnila se v hromádku popela. Zde šlo bezpochyby o výrobek jakéhosi domácího kutila, který si zhotovil teplovzdušný balón. Bratrům Montgolfierovým se podařil vzlet pokusného balónu začátkem listopadu 1982, ale první vzlet do větší výšky bez posádky byl veřejnosti předveden 5. června 1783 v Annonay.

(Patrovský, UFO stále záhadné, str.84)

1793 - V USA byl poprvé předveden balón. Francouzský vzduchoplavec Blanchard provedl let z Philadelphie do New Jersey

1797 - Jacques Garnerin úspěšně vyzkoušel padák skokem z balónového koše.

8. července 1837 - Narodil se hrabě Ferdinand von Zeppelin, vynálezce vzducholodě s tuhou kostrou, jedna z nejvýraznějších postav historie vzducholodí

1851 - Prosper Meller navrhuje vzducholoď ztužené konstrukce

24. září 1852 - Ve Francii úspěšně předvedl parní vzducholoď Henri Giffard. Start v deset hodin dopoledne. Objem balónu 2500 m krychlových, délka 44 m, průměr 12 m. Výkon motoru 3 koně, hmotnost 150 kg bez vody a paliva. Dosažená výška 1800 m. Podařilo se letět jen šikmo na směr větru.

1861 - V USA provedli několik výstupů balónem vzduchoplavci John de Mauntain a Thadeus S.C. Lowe

25. července 1872 - V Brazilii rodině bohatého obchodníka s kávou v Sao Paolo se narodil Albert Santos-Dumont, významný konstruktér řiditelných vzducholodí a letadel.

13. prosince 1872 - letěl Paul Haenlein ve své vzducholodi nad Brnem

1884 - Ve Francii konstruktéři Renard a Krebs s elektrickou vzducholodí France poprvé vykonali let k určenému cíli a vrátili se zpět na místo startu.

1892 - V armádě USA založena balónová sekce

1898 - Balónová sekce armády USA nasazena ve španělsko-americké válce. Při této příležitosti poslán jeden balón i na Kubu.

2. července 1900 - Na Bodamském jezeře startuje první vzducholod hraběte Ferdinanda von Zeppelina

1900 - V USA provedena ukázka vzducholodě

12. října 1901 - obletěl Albert Santos-Dumont Eiffelovu věž v Paříži vzducholodí No.6 a vyhrál tak 125 000 franků ceny Henri Deutsche de la Meurthe.

1905 - Albert Santos-Dumont zkouší v závěsu pod vzducholodí No.14 letoun No.14bis, který pak 23. října 1906 sedmisekundovým a šedesátimetrovým letem získal cenu 3000 franků vypsanou Ernestem Archdeaconem a 12 listopadu 1906 cenu 1500 franků od Francouzského aeroklubu za let 220 metrů dlouhý v trvání 21.2 sekund

2. 6. 1906 - Italský balón Regina Elena s osádkou P. Nazzari, L. Minolelli a C. Ussuelli (později konstruoval vzducholodě) se zřítil do vln Jadranu (L+K, Aerokalendárium, 1991, č.14)

1908 - V USA byly pro armádu uvolněny prostředky na nákup vzducholoďě č. 1.

1909 - Armádní vzducholoď USA pojmenovaná Signal Corps předváděna obyvatelům městečka Des Moiners ve státě Iowa (1 foto v časopisu ARtMI č.3/1992, str.12)

22. dubna 1911 - V rakouském Fischamedu byla pod dohledem vojenské správy zalétána jedna z prvních vojenských vzducholodí Körtig-Wimpassing

7. srpna 1912 - Nad Ústím nad Labem se vznáší balón a v jeho gondole 29letý asistent vídeňské university Victor Franz Hess. Pátrá po stopách pozemské radioaktivity. Ta však navzdory očekávání od určité výšky neklesá, ale stoupá. Ani rostocí nevolnost nedonutí vědce přerušit let dříve, než je vše jasné. Právě tento poslední, nejvyšší let (5350 m) Hesse definitivně utvrdí. Uplyne však ještě více než 20 roků než vědecký svět existenci kosmického záření uzná. V roce 1936 Hess dostane Nobelovu cenu. (VTM 7/92)

25. dubna 1916 - Uskutečnil se hromadný nálet devíti zepelínů L.7, L.9, L.11, L.17, L.20, L.21, L.23, LZ.90 a LZ 93 na Londýn. (L+K Aerokalendárium, 1991, č.10)

8. března 1917 - Umírá hrabě Ferdinand von Zeppelin

3. listopadu 1917 - Africký let vzducholodi L.59 (L.Z.104. Pětimotorová loď dlouhá 226,5 m o objemu 68 500 krychlových metrů s užitečným nákladem 52 100 kg, z toho 13 800 kg nákladu pro východoafrické císařské jednotky. Let trval 95 hodin a 5 minut a loď urazila 6757 kilometrů. Předčasný návrat na základnu v bulharském Jambolu na základě radiové depeše z Berlína.

6. prosince 1917 - V kanadském Halifaxu vybuchuje parník Mont Blanc naložený municí. Exploze má ničivé účinky srovnatelné s výbuchem atomové pumy. Obyvatelstvo je zprvu přesvědčeno, že se jednalo o útok německých vzducholodí nebo ponorek.

5. srpna 1918 - Nad Londýnem při útoku britských stihačů na vzducholoď L.70 umírá Peter Strasser, velitel německé císařské námořní vzduchoplavby.

listopad 1918 - kapitulace Německa. Důstojnící námořní vzduchoplavby ničí své lodě.

8. června 1921 - V Německu odstartovala k prvnímu letu vzducholoď LZ-121, Nordstern určená v rámci reparací Francii, kde ji přejmenovali na Méditerraneé. (L+K, Aerokalendárium, 1991, č. 14)

srpen 1930 - LZ-127 Graf Zeppelin přelétá nad Prahou.

1932 - švýcarský profesor A. Piccard se svým asistentem M. Cosynsem dosáhli výšky 16 201 m

13. února 1935 - Vzducholoď námořních sil USA Macon se nedaleko mysu Point Sur v Kalifornii se v bouři zřítila do moře. Zahynuli dva členové posádky.

31. března 1936 - Vzducholoď Hindenburg startovala dnes ráno v 5.30 hod. z Friedrichshafenu v Německu za jasného počasí k svému prvnímu zaoceánskému letu do Rio de Janeiro. Na palubě je 91 osob, z toho je 54 mužů posádky a 37 cestujících. Tohoto prvního letu nového zeppelínu do Jižní Ameriky se účastní také dr. Eckener, především, aby viděl nový letecký přístav v Rio de Janeiru.

O směru letu se dlouho zachovávalo mlčení, prý také "ze zahraničně politických důvodů". - Vzducholoď se značně uchýlí od směru Graf Zeppelinu. Vyhne se totiž území francouzskému a belgickému a zamíří přes Frankfurt n. Mohanem do Holandska. Odtud pak bude pokračovat ke kanálu La Manche, načež se stočí na jihozápad.

(Telegraf, xerokopie v archivu)

5. dubna 1936 - Německý balón přistál na Ostravsku v Československu. Posádka byla zadržena pro podezření ze špionáže.

(Telegraf, 1936, č. 81, 6. dubna 1936)

6. května 1937 - V Lakehurstu nedaleko New Yorku havarovala německá vzducholoď LZ -129 Hindenburg. Zahynulo 14 cestujících a 22 členů posádky. Dalších 63 účastníků tohoto letu přes Atlantik vyvázlo životem.

14. září 1938 - První zkušební let německé vzducholodi L.Z.130, Graf Zeppelin II, sesterské lodi Hindenburga

jaro 1939 - Nad východní Anglií letí Graf Zeppelin se speciálním zařízením zjišťujícím, zda mají Angličané radar. (viz abecední seznam, heslo Graf Zeppelin)

1960 - americký důstojník J. Kittinger seskočil ve skafandru padákem ze stratosférického balónu letícího ve výšce 31 341 m

1961 - Američané M. D. Ross a W. A. Prahther dosáhli výšky 34 668 n. Dosud platný oficiální výškový rekord.

1966 - Nicholas Piantanida vystoupil do výšky 37 750 m, zahynul však při přistání

 30. července 1978 - v Římě umírá Umberto Nobile.

24. ledna 1990 - třímístná výzkumná ponorka U.S.Navy Sea Cliff nalezla zbytky vzducholodi Macon v hloubce 1450 stop (asi 435 metrů) přibližně pět mil od mysu Point Sur v Kalifornii.

8.- 12. října 1992 - V Praze se uskutečnilo Mezinárodní setkání pilotů horkovzdušných balónů. Přihlášeno 15 posádek z Velké Británie, Švýcarska, Nizozemí, Nemecka, Lucemburska, k nimž se připojí několik posádek s balóny z Československa. Pořadatelem je Prag Tour Balloning a.s., Trojanova 18, Praha 2, tel.: 33 42 449, fax 29 58 78. (zpráva ČSTK)

6. listopadu 1993 - pokus o let balónem kolem světa. Neúspěšně skončil v sobotu (6.listopadu 1993) poblíž města Reno v americkém státě Nevada již třetí pokus o cestu kolem světa balónem. Ještě než se posádka stačila nalodit, balón se ze svého kotviště předčasně uvolnil, narazil na nedaleký jeřáb a spadl na zem. Podle stanoveného plánu měl balón Earthwinds Hilton plout směrem k východnímu pobřeží USA, přeletět Atlantský oceán, evropský a asijský kontinent. Celá pouť měla trvat dva až tři týdny. Sponzorem projektu je hotelová společnost Hilton Hotels Corporation. V tříčlenné posádce je i bývalý sovětský kosmonaut Džanibekov.

Rudé právo, 8.11.1993

20. ledna 1994 - první česká vzducholoď firmy Kubíček

Na letišti Točná u Prahy se ve čtvrtek (20.1.1994 - pozn. J.N.) podrobila zkušebnímu provozu horkovzdušná vzducholoď brněnské firmy Kubíček. Je dlouhá 35 a vysoká 12 metrů, s objemem obalu 2800 krychlových metrů. Hmotnost obalu je 195 a hmotnost gondoly 240 kilogramů. Umožňuje jedenapůl hodinový let maximální rychlostí 25 kilometrů v hodině dvěma osobám včetně pilota. Má vzduchem chlazený motor Rotax-Bombardier typ 503 o výkonu 50 koňských sil, dále tlačnou čtyřlistou vrtuli Justra-Stratos a dvojitý hořák H3 "Kubíček kovo".

(Svobodné slovo, 18.1.l994, str. 1)