VZDUCHOLODĚ

Vzducholoď je dopravní prostředek, který hodně připomíná dinosaury - nejen velikostí, ale i tím, že tu nějaký čas byly, slibně se rozvíjely a pak téměř bezestopy zmizely. Přesto by neměly být zapomenuty, přinejmenším proto, že jsou neoddělitelnou součástí historie letectví a techniky vůbec, ale i pro verneovskou (a tak trochu také cimrmanovskou) romantiku, která je s nimi spojena. V neposlední řadě pak i proto, že jsou svým způsobem krásné. Na rozdíl od dinosaurů ostatně stále ještě nelze vyloučit, že se jednou na oblohu zase vrátí. Snaha rozhodně nechybí.

- první myšlenky, pokusy, omyly a někdy i úspěchy. Myšlenka vzdušné lodi je poměrně nová, rozhodně novější než snaha létat s pomocí křídel. Zrodila se prakticky až v 18, století, téměř okamžitě se vznikem balónů. První skromné úspěchy se dostavily až v 19. století, první možnosti praktického využití až na jeho konci. Po celou tu dobu je největším problémem vzducholodi dostatečně výkonný a přitom lehký motor.

Bez balónů by nebylo vzducholodí, a tak je nevynecháme ani tady.

- hrabě Ferdinand Zeppelin ukončil romantickou éru vývoje vzducholodí a přeměnil je v prakticky použitelný dopravní i válečný prostředek. Jeho doba příznačně začíná spolu se začátkem 20. století a končí první světovou válkou, kdy ztratil na další vývoj vliv.

- především Německo vytvořilo ze vzducholodě účinnou součást válečné mašinerie. Jeho vzdušné lodě prováděly námořní průzkum, smutně se však proslavily především jako první prostředky vzdušného teroru proti civilistům. Snaha o válečné využití vzducholodí nechyběla ani ve Velké Británii, Francii a Itálii.

- mezi světovými válkami zažily vzducholodě největší úspěchy: první přelet Atlantiku, první let kolem světa, lety k severnímu pólu. Slavné období skončilo před vypuknutím druhé světové války havárií vzducholodi Hindenburg.

- málo se ví, že především na straně západních Spojenců odvedly vzducholodě za druhé světové války velký kus práce. Hlídkovaly na moři, střežily konvoje a ještě po válce v USA dlouho sloužily jako létající radarové stanice.

Snahy o oživení velkých vzducholodí zesílily v 60. letech, nadlouho však zůstalo pouze u projektů. Malé neztužené typy ale létaly pořád především pro reklamí účely. V poslední době však již létá první poloztužeý typ a v pokročilém stádiu jsou další zajímavé projekty.

Modely

Modely a dálkově ovládané vzducholodi
Postavit skutečnou vzducholoď není snadné, a tak se mnozí fanoušci spokojují alespoň s dálkově ovládanými modely. Ne vždy to ale jsou jen hračky - některé slouží jako létající reklamy, dálkově ovládané kamery nebo si na nich konstruktéři ověřují řešení pro skutečné lodě.

Stručný přehled dat týkajících se vzduchoplavby.

Literatura o vzducholodích a vzduchoplavbě. Muzea, akce, vzducholodní filatelie atd.


webmaster

Napište mi své připomínky. jan-a-novak@seznam.cz

Jinde na webu:
Tunguzský meteorit
 Tunguzský meteorit

Příspěvky na těchto stránkách podléhají autorskému právu a mohou být publikovány jinde pouze po dohodě s autorem

Aktualizováno 11. 6. 2008